Slut på biogasbussar i Oslo
Efter att kontraktet på Oslo väst gick ut kommer det inte längre att köras några biogasbussar i Norges huvudstad.
Den 16 april gick Nobinas kontrakt på busslinjerna 30 och 31 i Oslo ut. I och med det kommer de sista biogasbussarna i huvudstaden att fasas ut, och det kommer inte längre att gå biogasbussar i reguljär linjetrafik i Oslo.
– En del av bussarna kommer att användas för det vi kallar ”buss för järnväg” från och med den 18 maj, då tunnelbanans linjer 2 och 3 kommer att vara stängda för underhåll i hundra dagar. Det kommer att skapa ett behov av reservbussar, där många av biogasbussarna kommer att användas, säger planeringsdirektör i Ruter, Snorre Lægran, till Biogassbrånjen.no.
– Om operatörerna vill behålla bussarna för reservkörning efter detta är upp till dem.
Det finns fortfarande 50 biogasbussar i Ruters Skis kontrakt med Nobina. Denna löper ut 2025 och nu pågår arbetet med det nya anbudet. I detta kommer det att öppnas för ”utsläppsfria och biogasbussar”, säger Lægran.
– Hur viktas biogas i ditt anbud?
– Vi utgår från DFØ:s bränslematris.
Inom denna matris vägs el och väte något högre än biogas. Direktoratet för administration och ekonomi (DFØ) är ett statligt organ som bland annat omfattar upphandling inom offentlig sektor. Bränslematrisen, som har tagits fram av FDØ och Norges Miljödirektorat, kan användas vid inköp av tunga fordon och där transporter är en stor del av upphandlingen av tjänster.
– Vi har tagit med biogas som tillval i de kommande Follo-kontrakten, utifrån att politikerna i Viken har lagt riktlinjer för detta och vill ha möjlighet till biogas. Våra ägare i Oslo vill ha utsläppsfritt och vi har blivit ombedda att gå över till utsläppsfritt så snabbt som möjligt, säger Lægran. För alla praktiska ändamål betyder det batteridrivna bussar.
Skrotas
Lægran säger att Ruters erfarenheter av elbussar har varit positiva.
– Det finns en del barnsjukdomar med alla bussar, men det ligger inom vad vi anser är hanterbart. Om elbussarna inte hade bedömts som tillräckligt bra hade operatörerna inte erbjudit dem.
Lægran förnekar att bussar går på konventionell diesel i Oslo, de går endast på HVO.
– I Akershus, och därmed in till Oslo, går bussar på konventionell diesel, vilket beror på priset på biodiesel. Det har Oslo valt att kompensera för, medan Viken Landsting inte gör det, säger Lægran.
Verkställande direktör för Nobina, Jan Volsdal, uppger till Biogassbransjen.no att 41 av bussarna kommer att skrotas, medan 10 kommer att användas tills vidare.
https://biogassbransjen.no/2023/01/02/elektrikske-busser-er-riktig/
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!