Nyheter
Jennie Folkunger, miljö- och hållbarhetschef på Trelleborgs Hamn. Pressfoto

Trelleborgs Hamn ska nå nollutsläpp med Sysavs CCS

Sysav och Trelleborgs Hamn har tecknat en avsiktsförklaring om framtida köp av klimatkompensation med hjälp av negativa utsläpp. Därmed kan hamnen nå nettonoll för de utsläpp som genereras av den egna verksamheten, redan 2030.

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största hamn för att lasta och lossa last på och av fartyg, en så kallad RoRo-hamn. Det sker 34 avgångar och ankomster varje dag, året om.

Avsiktsförklaringen som Trelleborgs Hamn har tecknat med Sysav gällande negativa utsläpp täcker klimatkompensation av samtliga utsläpp som hamnens egen verksamhet ger. Detta innebär att hamnens verksamhet blir klimatneutral så fort Sysavs anläggning är i gång.

– När vi fick höra om Sysavs planer kändes det som julafton, säger Jennie Folkunger, miljö- och hållbarhetschef på Trelleborgs Hamn.

Den 13 mars 2024 skrev Trelleborgs Hamn, Lübeck hamn och det tyska rederiet TT-Line formellt under ett memorandum of understanding (MoU) i Lübeck. Projektet och partnerskapet kvalificerar sig som en grön sjöfartskorridor enligt Clydebankdeklarationen, som både Tyskland och Sverige har undertecknat. MoU och de planerade aktiviteterna är direkt kopplade till EU:s regelverk ”Fit for 55”. Korridoren har också stöd av Sveriges och Tysklands transportdepartement.

Överenskommelsen innebär att parterna gemensamt ska utveckla hållbara lösningar och konkreta projekt för utfasning av fossila bränslen, för att kunna nå målet att bli en grön sjöfartskorridor senast 2040.

Grön sjöfartskorridor mellan Tyskland och Sverige

– I Trelleborgs Hamn har vi en lång tradition av att se värdet i hållbarhet och hur det gagnar både oss och våra kunder. Det lönar sig åt båda hållen, säger Jennie Folkunger.

Sysavs planer på koldioxidinfångning

Sysav planerar att avskilja koldioxid från avfallskraftvärmeverket i Malmö, så kallad CCUS – Carbon Capture, Utilisation and Storage. Målet är en anläggning på plats 2030, som vid full drift kan fånga upp till 90–95 procent av koldioxidutsläppen från två förbränningslinjer, cirka 400 000 ton koldioxid årligen – motsvarande utsläppen från 130 000 bilar. Tekniken gör det möjligt för Sysav att erbjuda klimatneutral avfallshantering som tjänst och produkterna klimatneutral fjärrvärme, återvunnen koldioxid och så kallade negativa utsläpp, som innebär permanent avlägsnande av koldioxid från atmosfären.

Det sistnämnda såg Jennie Folkunger direkt som en viktig och självklar pusselbit i visionen om att vara Europas bästa RoRo-hamn.

– Jag tog upp detta i vår ledningsgrupp och alla tyckte att det var en fantastisk idé. Vi vet exakt hur stora våra egna utsläpp är i dag. Här får vi möjlighet att kompensera för dem och dessutom lokalt. Att det är en anläggning i vår region, och vår luft, gör det väldigt konkret, vilket tilltalar oss.

Ska kompensera för alla egna utsläpp

Även om hamnens egna utsläpp i dag är små, så jobbar man ständigt med att jaga utsläppsminskningar. Trots det är det svårt att nå ner till noll. Hamnens egna utsläpp kommer främst från verksamhetens terminaltruckar, de som drar trailers på och av färjor. Trots att fordonsflottan håller hög standard och drivs med förnybart bränsle (HVO100) genererar den utsläpp. Det kan också röra sig om utsläpp som relateras till resor.

– Sysavs projekt är väldigt spännande och det här är en möjlighet som vi såklart inte kan missa, säger Jennie Folkunger.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Biogasidag.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.