Debatt:
Transportsektorns klimatmål kräver samverkan
Om Sveriges transportsektor ska kunna nå målet att minska sin klimatpåverkan med 70 procent från 2010 till 2030 måste transportköpare och transportörer samverka i större utsträckning än idag. Det skriver Björn Paulsson, ägare till logistikföregatet InQuire och Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretaiatet i en debattartikel.
I mitten av december förra året arrangerades klimatmötet COP28 i Dubai som har beskrivits som det viktigaste sedan Parisavtalet 2015. Det historiska avtal som skrevs under innebär att världens länder uppmanas att ställa om från fossila bränslen till förnybara energikällor och ökad energieffektivitet. Omställningen ska leda till netto noll utsläpp av växthusgaser till 2050, men för Sveriges Transportsektor är målet att redan till 2030 minska sin klimatpåverkan med 70 procent jämfört med 2010 – enligt många i branschen ett högt men nåbart mål.
Det har de senaste åren skett förändringar, men för att lyckas nå målen kommer det att krävas mer drastiska åtgärder framöver – särskilt efter att reduktionsplikten sänktes vid årsskiftet. Vi kommer se en ökning av fossila drivmedel och kommer därför att behöva fokusera ännu hårdare på transporteffektivitet. Fyllnadsgraden av europeiska transportflöden mäts endast upp till 60 procent och fossildrivna fordon körs fortfarande i skytteltrafik till transportköpare som önskar snabba leveranser till minsta möjliga kostnad. Här måste transportköpare, framför allt inom offentlig sektor, ta sitt ansvar och kräva gröna fraktalternativ i allt högre utsträckning.
Samverkan i alla led
För att transport- och logistikbranschen ska kunna nå klimatmålet krävs ett ökat samarbete. Många inom transportbranschen arbetar i silos utan något som helst samarbete aktörer emellan. Dessutom är det många transportköpare som använder föråldrade affärsmodeller som gör det svårare för konsumenter att göra klimatsmarta val. Så länge det finns möjlighet att välja fri frakt och fri retur med en uppsjö av fraktalternativ så kommer det att fortsätta köras bomullsrondeller hem till folk klockan 22 på kvällen och den nedåtgående spiralen blir allt djupare. Det är inte hållbart och det krävs branschöverenskommelser eller politiska beslut för att stävja detta.
Fler samarbetsvilliga konkurrenter
Vi behöver fler neutrala logistiksamordnare som utvecklar och driver komplexa transportflöden med hållbara leveranslösningar. Om fler transportköpare applicerar moderna affärsmodeller som kan kapa icke-värdeskapande mellanled, kommer kravställare och utförare att föras närmare varandra och i förlängningen skapa förutsättningar för att samarbeta i stället för att arbeta mot varandra.
Vårt förslag med koordinerade nätverk där konkurrenter samarbetar och samkör sina leveranser kommer att leda till större hållbarhetseffekt snabbare, jämfört med vad man skulle kunna åstadkomma som enskild aktör. Transportköpare och transportörer behöver välja nya vägar för samarbete och på det sättet lyckas nå klimatmålen tillsammans.
Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in
Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!