Nyheter
Mats Eklunds egen bild på sin biogasbil.

Rör inte min biogasbil!

Fordonspolitiken i EU har fel fokus och tar död på de mest klimatvänliga fordonen. Det menar Mats Eklund, professor i industriell miljöteknik vid Linköpings Universitet. Han är rädd att hans biogasbil inte kommer att gå att ersätta med en ny den dag det är dags att byta.

Varje år ger Energimyndigheten ut en rapport om användning, produktion och import av drivmedel. Bland mycket annat, kan man där utläsa vilka genomsnittliga klimatprestanda som de olika drivmedlen har. Därför kan man säga att denna rapport är en slags officiell ”dom” över hur de olika drivmedlen som används i Sverige påverkar klimatet.

Noll klimatpåverkan

Under hösten kom rapporten för 2022 och i den konstateras att fordonsgas hade den lägsta klimatpåverkan, lägre än eldrift för sin livscykel. Nu finns ju fortfarande lite fossil naturgas i den svenska mixen för fordonsgas (4%) men resten är biogas. Den biogasen hade i genomsnitt för sin hela livscykel ett klimatpåverkande utsläpp om 0 (noll)!

Så det finns ett drivmedel som inte bidrar till den globala uppvärmningen utan som på många håll kommer under noll, det vill säga undviker klimatpåverkande utsläpp – biogas. Detta mönster kommer att fortsätta att stärkas eftersom mer och mer gödsel förväntas användas i biogasanläggningarna. Då undviks metanutsläpp från gödseln och det minskar de samlade utsläppen i livscykeln. Biogasens klimatprestanda kommer alltså att förbättras, till skillnad från de andra drivmedlen.

Bra politik, med ett undantag

Biogasen hade alltså redan 2022 nollutsläpp i ett livscykelperspektiv och har en lång rad andra positiva samhällsnyttor. På de allra flesta policyområden har både EU och Sverige gjort mycket gott för att gynna biogasutvecklingen. Det ser bra ut för biogasen. Med ett undantag: fordonspolitiken.

Jag bokade en hyrbil på mitt universitet vid tiden för den nya drivmedelsrapporten. Som vanligt bad jag om en biogasbil. Vi har ett stort antal Skoda Octavia som går på gas och nu kunde den ansvarige glatt meddela att vi fått fyra nya gasdrivna VW Golf i bilflottan. ”Men tyvärr är de här våra sista biogasbilar. Från 2024 går det inte att beställa några nya”, sa han i nästa mening.

Fokus på avgasröret

Många svenska kommuner, regioner och företag har dragit ett tungt lass i att bygga biogassektorn och skapat ett system som är en global förebild för cirkularitet och resurseffektivitet. Från forskningen har vi försökt understödja utvecklingen bland annat genom att visa på systemets överlägsna klimat- och hållbarhetsprestanda. Ändå lyckas några byråkrater i Bryssel driva genom en politik i EU med fokus på utsläpp från avgasröret i stället för vetenskapens och planetens perspektiv på livscykeln. Och vi kan inte beställa några nya bilar med noll klimatutsläpp från nästa år.

Alla bidrar

Det finns andra användningsområden för biogas tänker kanske många, men jag kommer inte släppa idén med personbilar som drivs av biogas. Man blir där en tydlig del av det cirkulära samhället och ännu mer motiverad att bidra med avfall av god kvalitet. Jag – och alla andra –  bidrar via avfall och avlopp till produktionen av förnybart drivmedel som jag kan köra min bil på och skapar dessutom förnybar växtnäring till lantbruket i min region, där jag köper min mat.

Allt finns redan på plats, fungerar bra och stärker den regionala ekonomin. Det säger såväl våra vetenskapliga studier som min magkänsla.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Biogasidag.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.