Nyheter
Foto: Alternoil.

Biokrafts flytande biogas säljs till Tyskland

Det står nu klart att Biokrafts flytande biogas skeppas till den tyska aktören Alteernoil, enligt ett pressmeddelande från Alternoil. Avtalet är värt omkring 250 miljoner Euro, enligt Alternoil.

Den första leveransen bio-LNG kom till Alternoil i förra veckan. Alternooil skriver att leveransen bör representera ytterligare en viktig milstolpe i defossiliseringen av tung godstrafik.

Sedan slutet av 2020 har Alternoil GmbH erbjudit tung trafik det klimatvänliga bränslet REEFUEL inom sitt eget rikstäckande nätverk av bensinstationer. Det 100 procent förnybara bränslet erhålls från grönt väte producerat av vindkraft och biometan från certifierade biologiska avfallsprocesser. Genom att arbeta med Biokraft, en viktig strategisk partner, bör Alternoil kunna öka tillgängligheten av REEFUEL avsevärt och därmed möta den växande efterfrågan på CO2-neutralt bränsle för LNG-lastbilar i Tyskland.

200 TWh till 2030

”Samarbetet med Alternoil är ett viktigt strategiskt steg för oss. Vi är särskilt glada över att tillsammans bidra till defossiliseringen av tunga godstransporter. För att ytterligare främja detta uppdrag planerar vi att öka vår produktionskapacitet med ytterligare 2,5 TWh till 2030 och fortsätta vårt sökande efter områden och projekt i Tyskland och norra Europa”, säger Matti Vikkula, VD för Biokraft International i ett pressmeddelande.

Alternoil planerar att importera upp till 6 000 ton bio-LNG per år enbart från Södertörn och fortsätta att erbjuda REEFUEL-bränsle konkurrenskraftigt med diesel.

Södertörns vätskeanläggning kan leverera cirka 220 GWh bio-LNG per år och är för närvarande den största enanläggnings vätskeanläggningen av biometan i världen med en kapacitet på 50 ton bio-LNG per dag. Huvudsakligen hushållsavfall ska användas för att producera Bio-LNG för Alternoil.

Tung godstrafik

”Vi är glada över att ha hittat en stark partner i Biokraft förra året för att leverera så stora mängder Bio-LNG. Genom att använda vårt förnybara bränsle kan företag bevisligen minska sitt CO2-avtryck avsevärt och positivt påverka sina klimatbalanser som baseras på den lagstadgade hållbarhetsrapporteringen. Detta skulle bokstavligen betyda att tung godstrafik skulle vara lämplig för 55, det ambitiösa CO2-minskningsmålet på 55 procent till 2030 jämfört med besparingarna 1990”, förklarar Benedikt Rolfes, VD för Alternoil GmbH.

Till 2030 vill Alternoil och dess partners utöka produktionsvolymerna av REEFUEL genom att utveckla ytterligare ”waste to energy”-projekt från nuvarande 1 TWh till mer än 10 TWh och därmed klimatneutral drift av upp till 50 000 tunga lastbilar – med en årlig körsträcka på 100 000 km – se till.

 

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Biogasidag.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.