Nyheter
Säkerhets- och miljösamordnare Ann-Britt Högman. Foto: Pajala Airport.
Säkerhets- och miljösamordnare Ann-Britt Högman. Foto: Pajala Airport.

Småflygplatserna lyfter med biogas

Pajala Airport är en av de flygplatser som strävar efter att bli fossilfri och i verktygslådan finns bland annat biogas, enligt säkerhets- och miljösamordnaren Ann-Britt Högman. 

– Grön Flygplats omfattar alla regionala flygplatser i Sverige och bygger mycket på konsumenternas efterfrågan på hållbart resande. Vi har en lika hög efterfrågan på hållbart resande i Pajala som man har vid större flygplatser, säger Ann-Britt Högman.

Pajala Airports utrikeshalls första etapp står sedan en tid tillbaka klar med ökad kapacitet för mottagande trafik, och utvecklingsarbetet med kommande utvecklingsprojekt fortsätter för att inom en snar framtid kunna välkomna ännu fler glada turister till Pajala.

Fossilfritt inrikesflyg 2030

Grön Flygplats är ett samarbetsprojekt mellan 27 regionala flygplatser i Sverige, från Pajala i norr till Kristianstad i söder. Det har två övergripande mål: År 2030 ska all inrikestrafik vara fossilfri, och år 2045 ska all utrikestrafik som startar från Sverige vara fossilfri.
För att nå målen har alla flygplatser mycket kvar att göra. Inom projektet Grön Flygplats ingår bland annat arbete för att öka produktionen av biobränslen för flyget.
För en mindre flygplats som Pajala Airport innebär miljösatsningarna tunga investeringar men här förlitar man sig på en politik som förstår värdet av att satsa på grön utveckling och inte minst det gröna flyget som alla flygplatser i Sverige arbetar för nu, skriver flygplatsen i ett pressmeddelande.

Resan mot fossilfritt inledd

Flyget har en lång väg till fossilfritt, men resan är påbörjad och flygplatserna har en central roll. Inte minst de regionala, eftersom det är lättare att ställa om korta distanser än långa.

I juni berättade Västflyg att det blir världens första flygbolag att använda högsta möjliga inblandning av förnybart flygbränsle på alla avgångar Trollhättan-Vänersborgs Flygplats.

Flygbolaget Bra samarbetar med energibolaget Skellefteå Kraft och Skellefteå Airport för att skapa ett system för vätgasdrivna flygplan. Projektet med Zeroavia, en brittisk leverantör av vätgasdrivna system, kommer att genomgå tester fram till 2026.

– Det är oerhört viktigt att vi tillsammans kan skapa ett stort intresse för det fossilfria flyget. Det är resenärerna som har störst kraft att påverka, genom att välja att flyga fossilfritt. Alla som arbetar inom flyget, det vill säga både flygplatser och hos operatörerna, måste arbeta för att synliggöra de fossilfria alternativen och informera om varför det är så viktigt att premiera dem, säger Ann-Britt Högman.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Biogasidag.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.