Nyheter
Metangas från bland annat kor står för minst 30 procent av växthuseffekten. Foto: John Göransson.

Bakterier kan bromsa växthuseffekten

Bakterier som förbrukar växthusgasen metan kan bromsa hastigheten på den globala uppvärmningen, enligt en studie som publicerades denna vecka, skriver The Guardian.

Metan är en potent växthusgas som släpps ut från energi (naturgas och petroleumsystem), industri, jordbruk, markanvändning och avfallshantering.

Nu föreslår en grupp forskare från California University Long Beach en metod för att ta bort metan genom att använda en grupp bakterier som kallas metanotrofer för att naturligt omvandla metan till koldioxid och biomassa. Alla bakterier i denna grupp ”äter” metan, tar bort det från luften och omvandlar en del av det till celler som en källa till hållbart protein, enligt huvudforskaren Mary E Lidstrom.

Lidstroms team har hittat en bakteriestam inom denna grupp som kallas methylotuvimicrobium buryatense 5GB1C. Den kan ta bort metan effektivt. Om den blev utbredd har tekniken potential att hjälpa till att bromsa den globala uppvärmningen, enligt forskarna.

”Bakterier som snabbt äter metan i de högre koncentrationerna som finns runt boskapsbesättningar etcetera kan ge ett enormt bidrag till att minska metanutsläppen, särskilt från tropiskt jordbruk”, säger Euan Nisbet, professor i geovetenskap vid Royal Holloway, University of London, i en kommentar om resultaten av studien.

Fältförsök inom 3–4 år

”Det största hindret för implementering nu är tekniskt: vi måste utöka kapaciteten för mtanbehandling tjugofalt. Vi tror att vi skulle kunna göra fältförsök inom tre till fyra år, och en uppskalning skulle sedan bero på investeringskapital och kommersialisering, säger Lidström.

Jordbrukssektorn är den största källan till metanutsläpp, genom boskapsgödsel och gastroenteriska utsläpp. Metan har mer än 85 gånger så hög uppvärmningskraft som koldioxid under de första 20 åren efter att det når atmosfären. Atmosfäriskt metan har ökat snabbt under de senaste 15 åren och står för närvarande för minst 30 procent av den totala globala uppvärmningen. År 2021 enades flera av världens största ekonomier på Cop26 om att arbeta tillsammans för att omedelbart minska metannivåerna. De fortsätter dock att stiga.

För att implementera metanätande bakterier i mass-skala kommer tusentals högfungerande reaktorer att behövas.

”Om vår överlevnad hänger på att sänka atmosfäriskt metan nu kan kostnaden få lägre prioritet vid allokering av resurser. Brist på politisk vilja och förståelse inom den privata och offentliga sektorn om det brådskande behovet av att minska metanet nu kommer att göra den globala uppvärmningen ännu värre under de kommande åren”, säger Mary Ann Bruns, professor i markmikrobiologi vid Pennsylvania State University.