Nyheter
Erik Solstrand är verksamhetschef på Geminor

Kapacitetsbrist på avfallstransport

Sommaren skapar utmaningar för avfallstransporterna.

De senaste veckorna har det varit utmanande att transportera avfall från Europa till nordiska avfallsförbränningsanläggningar. En låg kronkurs och mindre import av varor till Norge gör det svårare att hitta utrymme för avfall.

Operatios chef Erik Solstrand i Geminor säger att det har varit onormalt få lastbilar på vägarna den senaste tiden.

Den överlägset största andelen Refuse-derived Fuel (RDF), trä, plast och andra fraktioner för material- eller energiåtervinning transporteras idag på väg med returtransport. Avfall som inte transporteras långa sträckor, och som därför inte behöver balas, lastas löst som bulk i gånggolvsfordon.

Det är denna transportkapacitet som för närvarande minskar, och som skapar utmaningar för branschaktörer, säger verksamhetschefen på Geminor,

– Från påsktid fram till sommaren är det normalt hög aktivitet och mycket behandlat avfall som flyttas till bland annat energiåtervinningsanläggningarna i Norge och Sverige.

– I år har dock återvinningsbranschen och logistikoperatörerna kämpat för att hitta lämplig vägtransport för avfallet. Avfallstonnaget är inte onormalt högt, men när inte allt avfall kan transporteras som vanligt till mottagaren skapas stora utmaningar i hela värdekedjan, säger Solstrand.

Mindre attraktiv

Orsaken till kapacitetsbristen är komplex, säger Erik Solstrand.

– Det här har mycket att göra med utländska företags aktivitet i Norge. Blir det en minskning av godstransporterna till landet, vilket vi ser tendenser till inom både byggmaterial och elektronik, finns det mindre tillgänglig kapacitet på vägen för returtransporter med avfall, säger Solstrand.

– En annan faktor är att kronkursen är låg, vilket gör intäkterna lägre för utländska transportörer i Norge. När avfallstransporter inte är det mest attraktiva i första hand kommer lägre fraktsatser att minska kapaciteten ytterligare, säger Solstrand.

Utöver detta förändras även vägtransporterna på grund av andra, mer generella faktorer, förklarar Solstrand.

– Överkapacitet har övergått till underkapacitet, delvis på grund av en gradvis minskning av förare i vissa områden i Europa. Vi kan inte heller utesluta att införandet av EU:s ”Mobility Package”-förordningar förra året kan ha minskat aktiviteten för mindre utländska transportoperatörer i Norge, säger Solstrand.

Solstrand befarar nu att transportproblemen kan skapa utmaningar för branschen över tid.

Kommer ta tid

– Som återvinnings- och logistikaktör på marknaden måste vi hantera verkligheten, och lösa utmaningarna när de dyker upp. Mycket kan justeras genom att styra om flöden av fraktioner, och använda andra transportformer som tåg och fartyg där vi kan. En annan lösning är att bala och lagra mer avfall vid våra processanläggningar, för leverans vid ett senare tillfälle.

– Nu kan vi bara hoppas på en snabb lösning på utmaningarna, men det här kommer nog att ta tid, avslutar Operations Manager på Geminor, Erik Solstrand.

Relaterade artiklar
Kommentarer

Endast inloggade medlemmar kan lämna en kommentar Logga in

Inte medlem än? Beställ AB Pluss nu!

Senaste nytt från Biogasidag.se
X

Håll dig uppdaterad! Få vår veckovisa nyhetsuppdatering skickad direkt till din inkorg.

Din e-postadress kommer inte att användas för att skicka dig något annat än våra nyhetsbrev. Läs mer på vår sekretesspolicysida.